Μια Ορθόδοξη προσέγγιση της βιοηθικής

«Αυτό που για τους άλλους διαιρείται σε πλήθος διαφορετικών ηθικών – π.χ., βιοηθική, επιχειρηματική ηθική, περιβαλλοντική ηθική, νομική ηθική – για τους Ορθοδόξους η ηθική ενοποιείται στην ορθή λατρεία ενός τέλειου Θεού, που είναι η Αγία Τριάδα, του Πατρός, του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Η ηθική των Ορθοδόξων είναι περισσότερο λειτουργική παρά επαγωγική. Είναι μια ηθική που θεμελιώνεται στη μεταμορφωτική, λειτουργική λατρεία ενός Θεού που υπερβαίνει τις ανθρώπινες κατηγορίες σκέψης και που αποκαλύπτεται στη λατρεία. Το άτομο βρίσκει την ηθική του ταυτότητα και η κοινότητα βρίσκει την ολοκλήρωσή της σ’ αυτήν τη μεταμορφωτική λατρεία. Η Ορθόδοξη ηθική βρίσκεται μακριά από τη φλυαρία των διάφορων ηθικών και κατευθύνεται στην κοινωνία με τον τριαδικό Θεό. Συνεπώς, η Ορθόδοξη ηθική φαίνεται να μη συνδέεται επαρκώς με τα δημοφιλή κοινωνικά προβλήματα.
»Η εμπλοκή της Ορθόδοξης ηθικής στα σύγχρονα προβλήματα διαφέρει επίσης από την ηθική που αναπτύχθηκε υπό το φως και τη σκιά της Δυτικοευρωπαϊκής φιλοσοφίας. Η Ορθόδοξη ηθική δεν είναι ένα σώμα δογμάτων και διδαχών. Ούτε είναι απλώς ένα σύνολο κανόνων σωστής συμπεριφοράς. Η Ορθόδοξη ηθική προσφέρει τη θέωση κι όχι μιαν απλή ηθική ορθότητα. Είναι ένας τρόπος ζωής που αγκαλιάζει τα πάντα. Αυτό ο θεωτικός τρόπος ζωής πολύ δύσκολα ορίζεται, επειδή επικεντρώνεται περισσότερο στη λατρεία παρά στην ανάλυση, περισσότερο σ’ ένα υπερβατικό Θεό παρά σε επαγωγικές αρχές. Η Ορθόδοξη ηθική δεν προκαλεί τη δημιουργία ορισμών, αλλά προκαλεί μια εμπλοκή με τα πρόσωπα της αγίας Τριάδος, μέσω μιας κοινότητα που ενώνονται σε ευχαριστιακή κοινωνία».

H. TRISTRAM ENGELHARDT Jr. (2001). «Μια Ορθόδοξη προσέγγιση της βιοηθικής», στο: Ζωντανή Ορθοδοξία στον σύγχρονο κόσμο, επιμέλεια Andrew Walker – Κώστας Καρράς, μτφ. Ιωσήφ Ροηλίδης. Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας, σσ. 138-139. 

Σχόλια